Doelgroepdenken; zie je doelgroep als klant
Het blijft een terugkomend iets, bij elk project of event weer. Waarom zou je doelgroep (deelnemer, genodigde of bijv. stakeholder) mee willen participeren in jouw project, willen komen naar het door jou georganiseerde event of bijv. de door jou georganiseerde cursus?
De sleutel: je moet iets van relevante meerwaarde bieden, anders is men niet bereid om te komen, te participeren of anderszins een rol te spelen.
What’s in it for me?
Dat is de denkwijze van een klant. Ook al werk je voor een non-profit of overheidsorganisatie verplaats je in je doelgroep. Daarvoor moet je je doelgroep kennen. Luisteren wordt niet een essentiële vaardigheid, maar ís een essentiële vaardigheid. Ga het gesprek met je potentiële doelgroep aan. Als je weet wat hem/haar beweegt, dan kun je daar op inspelen en je aanbod op afstemmen.
Keuzes maken
Logisch toch? We hebben het allemaal druk en verwerken allemaal duizenden prikkels meer per dag dan in een ver verleden. Wist je bijv. dat onze hersenen per dag gemiddeld honderdtwintigduizend prikkels tegenover ‘slechts’ een flinke vijfentwintigduizend in de Middeleeuwen verwerken? Er moeten dus nogal wat keuzes gemaakt worden op een dag; bewust of onbewust.
In een split second maakt jouw doelgroep de keuze om wel of niet mee te gaan in jouw aanbod.
Aanpak
Dusssss, hoe pak je dit dan aan?
- Luister naar je doelgroep. Wat speelt er bij hen en hoe kun jij daar je aanbod op afstemmen?
- Durf zelf als organisatie te kiezen. Je kunt het niet voor iedereen goed doen en je kunt niet in 1x iedereen bereiken. Je moet met een aanbod op maat komen voor je subdoelgroepen.
- Pak de achterliggende emoties van je doelgroep. Juist die tellen en wegen mee of je doelgroep zich wel of niet met jou meebeweegt of aansluit.
- Niet alleen de tekst of het plaatje in je uitnodiging of aanbod moet raak zijn. Ook de timing, de toon en toch nog steeds het allerbelangrijkste: de boodschap. Alles bij elkaar, het samenspel, moet kloppen. Synergie is het sleutelwoord!
Eigen voorbeelden
In mijn werk hanteer ik deze werkwijze bij het organiseren van events (veel deelnemers, zorgen voor veel meer energie!), bij het maken van presentaties, scripts voor films, posters, uitnodigingen, etc. etc. Dit onderdeel komt altijd terug in de strategie en bij het succesvol bedrijven van marketing-communicatie.