Gedragen communicatiestrategie
Het afgelopen jaar heb ik een aantal keren de vraag gekregen: ‘Kun jij ons helpen met het uitzetten van een communicatiestrategie?’
Deze vragen ontvang ik graag, dit zijn de kersen op de taart in mijn werk, hiermee kun je als organisatie het verschil maken.
De aanpak
We pakken dit traject samen op. Aan de andere kant van de tafel zit heel veel kennis; het is de kunst van het stellen van de juiste vragen, het creëren van een gevoel van veiligheid om deze kennis boven water te krijgen. De vragen stel ik niet alleen aan een directeur of een bestuur, ook het uitvoerende team neem ik hierin mee. Zij zijn de ogen en oren in het veld en hebben veel gevoel bij en zicht op de doelgroep. Waar liggen de behoeftes en kansen?
We gaan niet alleen aan tafel praten met elkaar, maar in actieve werksessies uiteen. Als onderdelen van een communicatiestrategie regulier op de maandelijkse agenda komen, mist de energie en creativiteit bij de betrokkenen. Vandaar dat we hier een separate bijeenkomst voor beleggen.
Door actief het personeel bij de strategie te betrekken, ontstaat een gedragen plan. Dit werkt vervolgens bij de uitvoering veel beter dan een van boven opgelegd plan. Onderling (bestuur/directeur – uitvoerend team) ontstaat ook veel meer begrip en een betere samenwerking.
Het plan, de strategie die uiteindelijk opgeleverd wordt, betreft niet alleen een communicatie-aanpak. Het geeft de organisatie duidelijkheid en biedt het richtlijnen kaders. Ik noem het dan ook een organisatie-communicatiestrategie.
De kernwaarden, visie en missie zijn niet alleen waardevol om de communicatiestrategie optimaal uit te zetten, dit is de kern van de organisatie. De strategie bevat dan ook: wat is de ambitie? waar stuur je op? welke prioriteiten breng je aan in je werk (keuzes maken!)? waar selecteer je nieuwe medewerkers op? etc. etc.
Last but not least: je kunt een prachtige strategie uitschrijven, maar als het vervolgens niet goed wordt opgepakt en de uitvoering sluit niet synergetisch bij de ambitie aan dan worden de organisatiedoelstellingen alsnog niet behaald. De organisatie-communicatiestrategie die ik oplever is dan ook praktisch en bondig document dat duidelijkheid biedt waarmee en wanneer je ergens mee aan de slag kunt gaan. Uiteraard volgt er ook een briefing naar de medewerker(s) die hiermee aan de slag gaat(n). #alles=communicatie