Wel of geen contact met je klant?

šŸ‘‰ Hoe zorg je ervoor dat je klanten je vooral niet kunnen benaderen?

šŸ‘‰ Dat er vooral geen contact is met mensen buiten de organisatie?

šŸ‘‰ Dat je onbereikbaar bent?

Door jezelf zoveel mogelijk af te schermen, chat robots in te zetten (die toch net niet de antwoordmogelijkheid hebben waar jij als klant naar op zoek bent) en vooral geen direct emailadres of telefoonnummer op je site te vermelden. Want oh wee, je klant zou eens kunnen gaan bellen of mailen. Dat kost tijd en tijd = geld.

Ben je dan blij met je klant of zie je ze als last- (sluit)post?

Er zijn een paar bedrijven die hier nog wel een uitzondering op willen maken door (potentiƫle) klanten nog wel in contact te laten komen met de Verkoopafdeling. Want verkopen moet wel doorgaan, maar verder a.u.b. geen vragen gaan stellen. Dus bel je voor iets anders dan dat je iets wilt kopen? Dan moet je weer bellen en naar een andere afdeling. Daar wordt de telefoon niet opgenomen, je wordt eruit gegooid, in ieder geval: de klant komt niet met een persoon bij het bedrijf in contact.

Ik tref steeds meer bedrijven aan die met vlag en wimpel slagen om bovengenoemde doelstellingen te behalen: Zorg vooral voor geen direct contact met klanten!

Wat is hier aan de hand? Waar is de Koning Klant gebleven?

Aan alle grote bedrijven en (overheids)organisaties: Wie zorgt ervoor dat het bedrijf kan blijven bestaan, dat de organisatie bestaansrecht heeft? Dat zijn toch zeker je klanten? Als je geen contact hebt met je doelgroep, dan ken je je klant niet; hoe kun je dan op haar behoefte inspelen?

We weten dat de jeugd ook een hekel heeft aan direct telefonisch contact. Maar dat grote jongens als Microsoft waarbij Communicatietools ook nog eens haar corebusiness zijn, zo acteren. Dat is toch echt wel heel erg bizar.

Gewoon ‘menselijk contact’ is het nieuwe onderscheidend vermogen voor bedrijven, dit zorgt voor een concurrentievoordeel. Even overleggen, even sparren, vragen aanhoren en beantwoorden, advies geven. Dit alles zorgt voor vertrouwen bij de klant, een band (verbintenis), een langdurige relatie en daarmee omzet!

Dus ‘even’ tijd besteden aan je klant, is de investering meer dan waard.

En Microsoft: graag kom ik met jullie in contact, ik heb er nu al heel wat uren aan besteed. Mijn contactgegevens zijn: 06 8398 0000 / carla@met-swoeng.nl – Ik ben benieuwd of en wanneer ik iets hoor. šŸ™‚